Forud for dyrlægebesøget med kat

Eftersom katte ikke selv er i stand til at formidle deres sygdomshistorie, er dyreejerens beretninger og observationer signifikante og sommetider afgørende for at kunne stille den korrekte diagnose.

Forberedelse hjemmefra

Skriv gerne kattens sygdomshistorik og symptomer ned. Hvis katten er henvist fra en anden dyrlæge, er det fordelagtigt, at medtage journalkopien eller sende den i forvejen til dyrlægen.

Det kan også være nyttigt at notere de symptomer, som ikke er vedvarende, og derfor ikke optræder hele tiden. Man kan eventuelt filme symptomerne og vise det til dyrlægen.

Hos dyrlægen

Katten skal opholde sig i en transportkasse eller transporttaske i venteværelset på dyreklinikken. Katte kan let blive skræmt af andre dyr, og det kan være vanskeligt at sidde med dem i favnen. Hovedårsagen til at katte skal holdes i bur er for at undgå smitte. De skal derfor ikke have mulighed for at hilse på hinanden i venteværelset. Ved høj risiko for smitte bør katten vente udenfor eller i bilen.

Hvordan foregår dyrlægebesøget?

Undersøgelsen begynder med, at dyrlægen spørger ind til kattens sygdomshistorik. Det er derfor bedst, hvis personen, der følger katten ved besøget, kender katten godt.
Herefter udfører dyrlægen en klinisk undersøgelse af katten.

For at specificere problemet behøver dyrlægen ofte at udvide den grundlæggende undersøgelse med specialundersøgelser. Specialundersøgelser kan for eksempel være ultralyd, røntgen, EKG eller blodtryksmåling. Analyser fra blodprøver, afføringsprøver og urinprøver også være nødvendige for at diagnosticere eller udelukke forskellige sygdomme. Ved akutte dyrlægebesøg kan udvidede undersøgelser udsættes til en ny tid, hvis kattens tilstand tillader det.

For at undersøge forekomsten af ​​bakterier, svampe eller virus tages prøver fra de mistænkte inficerede områder.

Akutmodtagning

Hvis tilstanden er akut, er det bedst, at dyrlægen underrettes om, at en akut syg kat er på vej til dyreklinikken. På den måde kan personalet forberede sig og tage imod katten på bedst mulig vis. For ikke-livstruende akutte tilfælde kan ventetiden på akutmodtagelsen variere fra nogle minutter til flere timer. Det kan være en eller flere dyrlæger, som tager hånd om akutpatienter. Ved akutbesøg tillægges normalt akut- og vagtafgifter.

Tidsbestilling

Hvis en sygdom eller skade ikke er af akut karakter, kan man booke en tid hos dyrlægen. Som regel bliver et forudbestilt besøg billigere end et akutbesøg. Ved et forudbestilt besøg er der som regel mulighed for at få foretaget udvidede undersøgelser, hvis det er nødvendigt.

Nogle undersøgelser kræver særlige forberedelser inden besøget. Det gælder for eksempel for ultralyd af urinblæren eller hvis dyrlægen ønsker en urinprøve til videreundersøgelse. Afhængigt af undersøgelsen kan det være hensigtsmæssigt, at katten har fastet i et par timer inden besøget.

Undertiden kan beroligende præparater eller blodprøver være nødvendige for at en undersøgelse kan gennemføres. Resultaterne fra blodprøveanalyserne vil være sikrere, hvis katten har fastet inden prøverne tages.

Særlige anvisninger gælder inden narkose og operation.

Stamtavle og pas

Ved blandt udfærdigelse af pas og ved visse vaccinationer skal kattens stamtavle og / eller pas, hvori identiteten fremgår, medtages. Kattens registreringsnummer og ID-nummer kontrolleres i forbindelse med besøget.

Priser

Prisen for besøget afhænger af omfanget. Nogle behandlinger har en fast pris, mens andre varierer afhængigt af omfanget og hvilke behandlinger eller operationer som udføres. Det betyder, at dyreklinikken kun kan oplyse en cirka pris, eftersom resultatet af en behandling ikke kan forudsiges.

Hvis katten er indlagt på dyrehospitalet, kan en daglig opdatering af omkostningerne normalt oplyses, hvis det ønskes.

Forsikring

Mange ulykker opstår pludseligt og kan have uventede konsekvenser efterfulgt af uforudsete udgifter. I sådanne tilfælde kan det være fordelagtigt at have en forsikring. Forskellige forsikringsselskaber har varierende vilkår og kompensationsbeløb.

Dyreejeren skal selv kontakte forsikringsselskabet for at undersøge, om hvorvidt behandlingen er dækket af forsikringen, eller om kattens forsikring har nogle tidligere forbehold, som kan betyde, at visse behandlinger ikke kan dækkes. Kompensationsbeløbet kan også falde med alderen. 

Forsikringspolice

Det er hensigtsmæssigt at medbringe kattens aktuelle forsikringspolice ved dyrlægebesøget. På forsikringspolicen står kattens forsikringsnummer samt betingelserne for den variable og faste selvrisiko.

Betaling / direkte skaderefusion

Betaling sker direkte i forbindelse med hvert besøg. Hvis direkte skaderefusion ønskes kan mange af vores dyrehospitaler eller dyreklinikker hjælpe med dette under forsikringsselskabets åbningstider. Normalt debiteres et gebyr i forbindelse med den direkte skaderefusion.

Hvis prisen endnu ikke er fastlagt og besøget ønskes betalt ved direkte skaderefusion, sendes en kvittering til forsikringsselskabet. Behandlingstiden varierer mellem forsikringsselskaberne. Ved eventuelle spørgsmål vedrørende skaderefusion skal man tage direkte kontakt til forsikringsselskabet.

Agria-kort

Agria, som er et af ​​de største dyreforsikringsselskaber, tilbyder betaling via et Agria-kort. Kortet giver også indehaveren adgang til udvalgte rabatter. Tilbuddene gælder også for kunder, som ikke har deres katte forsikret i Agria.

Gennem Agria-kortet kan en række forskellige betalingsløsninger vælges ud fra, hvad der passer bedst i forhold til situationen. Betalingen kan eksempelvis udskydes eller opdeles i delbetalingerne på op til 12 måneder. Agrias kunder får en lavere selvrisiko, hvis behandlingen af dyret betales med Agria-kortet.

Kontakt Agria for at høre mere om vilkårene eller for at ansøge om et Agria-kort.

Butik

AniCuras dyrehospitaler tilbyder salg af udvalgte foderprodukter (til både raske og syge katte) samt tilbehør som legetøj, shampoo og kosttilskud. 

Recept

Hvis katten får recept på medicin, kan det afhentes på almindelige apoteker. Recepter kan ordineres på stedet eller elektronisk.

Telefonnummer

Vi anbefaler, at du altid har telefonnummeret til dyrehospitalet på dig i tilfælde af ulykker.